Libeňský most spojující od roku 1928 levobřežní čtvrť Holešovice s pravobřežní Libní. Samotný most tvoří celkem šest celků, proto je někdy označován jako tzv. Libeňské soumostí. Kloknerův ústav ČVUT vypracoval v roce 2015 posudek ke stavu celé stavby. Teprve v roce 2022 ale Praha zahájila jeho rekonstrukci.
„S ohledem na získané informace konstatujeme, že stav rámové i obloukové části mostního objektu Libeňského soumostí je ve velmi špatném stavebně technickém stavu a je nutno neprodleně konat. Je evidentní, že za posledních patnáct let dochází ke zjevnému a rychlému zhoršování stavu,“ psali tehdy odborníci v materiálu, který si objednala TSK, a jak je uvedeno v tomto článku.
Analýza Kloknerova ústavu ČVUT o stavu Libeňského mostu
Studie vznikla na základě požadavku jednání pražských radních na konci listopadu 2018 a řešila varianty citlivé rekonstrukce. Autoři měli přijít s návrhem statického řešení i například porovnat životnost mostu po rekonstrukci s porovnáním s návrhovou životností nového mostu.
Jaký byl plán?
- Odtěžení a výměna zásypu klenbových pasů včetně opravy hydroizolací,
- Odvodnění,
- Rekonstrukce roznášecí betonové desky pod vozovkou,
- Zesílení klenbových pasů nad betonávkou.
- Dotěsnění a zesílení stávajících základů a pilířů pro omezení migrace vody.
Během rekonstrukce není možné zachovat plynulý provoz
Vybrané varianty považuje tým z Kloknerova ústavu pod vedením ředitele prof. Ing. Jiřího Kolíska, Ph.D. za kompromis ekonomiky, doby výstavby, dosažení zatížitelnosti podle v současné době platných norem trvanlivosti a zbytkové životnosti.
„Tato varianta umožní obousměrný provoz tramvají, nákladní dopravy (32 t) i převedení sítí v potřebném množství. Zároveň budou zachovány v maximální možné míře autentické materiály a konstrukční prvky této technické stavby,“ napsali autoři do studie v tomto článku.
Jak dlouho bude oprava mostu trvat?
Další článek hovoří o harmonogramu opravy Libeňského mostu podle analýzy od odborníků z Kloknerova ústavu. Většina zdrojů odhaduje délku rekonstrukce na dva roky. “„Ve všech variantách není možné na mostě zachovat provoz individuální automobilové dopravy, městské hromadné dopravy (tramvaje, případně náhradní autobusová doprava) a pohyb pěších a cyklistů,“ uvádí studie k dopravnímu opatření během opravy.
Praha také musí vyřešit, kam převede sítě vedené mostem během jeho opravy. Ve hře je vybudování provizorního mostu nebo vedení sítí po zábradlí.