i
Kloknerův ústav analyzoval stav Hlávkova mostu v Praze

Nejširší most v České republice a zároveň první betonový most přes řeku Vltavu, to je Hlávkův most. Ten přes Štvanici spojuje Holešovice s Těšnovem a vede po něm severojižní magistrála. Pražský magistrát společně s odborníky z Kloknerova ústavu zkoumal od září 2018 stav Hlávkova mostu a připravil plán jeho rekonstrukce.

Celou situaci od začátku komplikoval fakt, že Hlávkův most je chráněnou památkou. Všechny zamýšlené zásahy se tedy musely konzultovat s památkáři, protože sejmutí památkové ochrany by trvalo několik let.

Ve velmi špatném stavu

Technická správa komunikací (TSK) most označila stupněm pět (třetím nejhorším na stupnici), znamenajícím “špatný stav”. Některé jeho části si vysloužily ještě o bod horší, tedy šestý stupeň. Odborníci z Kloknerova ústavu provedli sérii analýz a sepsali seznam mostních částí, které vyžadovaly nejakutnější zásah.

Postup zkoumání stavu Hlávkova mostu

Podle dostupných zdrojů (zde a zde) byl most osazen čidly a byly odebírány vzorky k laboratorní analýze. Zkoumaly se:

  • teploty na různých místech konstrukce mostu,
  • deformace vybraných mostních kloubů,
  • vzorky materiálu z konstrukce mostu (k prověření stavu, v jakém se most nachází v místech, která není možné kontrolovat pouhým pohledem)

Hlavním problémem mostu bylo podle prof. Ing. Jiřího Kolíska, Ph.D. z Kloknerova ústavu zatékání, kvůli kterému odpadávaly některé betonové části. Mezi novou a historickou částí navíc byly přechodové desky a jejich stav byl dramatičtější než ve zbytku konstrukce. „To všechno mělo dopad na nosné vlastnosti mostu,“ uvedl Kolísko.

Rekonstrukce Hlávkova mostu

Web tsk-praha.cz v článku hovořil o postupu rekonstrukce Hlávkova mostu takto:

Hlávkův most čekaly kopané a vrtané sondy do vozovky, pilířů a do podloží, které si vyžádaly i dočasná omezení automobilové dopravy na mostě.
Tyto práce probíhaly na několik etap v září a říjnu roku 2018. „V listopadu proběhly ještě dynamické zátěžové testy, které ale provoz na mostě neovlivnily. Na přelomu roku pak pokračovaly statické zkoušky, ty už si však z důvodu své náročnosti dočasná dopravní omezení vyžádaly,“ doplnil generální ředitel TSK Petr Smolka.

Kloknerův ústav

Kloknerův ústav, odloučené a samostatné pracoviště ČVUT, má nezastupitelné postavení v rámci Prahy i celé ČR, zejména v rámci mezinárodní spolupráce ve výzkumu a standardizaci.

Mohlo by vás zaujmout

100 let Kloknerova ústavu

Další příspěvky na blogu

Socha Prostor pro Rodinu

Socha Prostor pro Rodinu

V pražském Muzeu Kampa je nyní vystavené výjimečné dílo našeho doktoranda Adama Velíška pod názvem "Prostor pro rodinu". Při vytváření této sochy byl kladen důraz na inovativní technologie a uměleckou preciznost. Hlavním záměrem bylo dosáhnout optimálních vlastností,...

Nový most ve Strančicích: úspěšná zatěžovací zkouška

Tým Kloknerova ústavu Českého vysokého učení technického v Praze provedl zatěžovací zkoušku na nově postaveném mostě na silnici III/1014, která potvrdila jeho vynikající kvalitu.  Dne 18. listopadu přijelo šest nákladních souprav, z nichž každá vážila 30 tun, aby...